SOCIALIZER
Ønsker å treffe og bli kjent med nye mennesker, ha det gøy og feste litt. Søker å lære noe nytt og å oppleve så mye som mulig. I ferien ønskes ikke veldig store fysiske anstrengelser, men behøver heller ikke være stillesittende - så lenge det er sammen med andre mennesker. Reiser helst med partner, men også sammen med familie. Betaler gjerne ekstra for god komfort på utfluktene.
Ønsker å delta på mange utflukter: busstur i vakker natur, hvalsafari, tur med hund, rein, scooter eller på truger, og lokale kulturopplevelser (samisk, museum etc). Egentid brukes til shopping og god mat og drikke.
Nordlysjakten gjøres helst i mindre grupper gjerne i kombinasjon med en aktivitet (rein, hund). Heller ikke fremmede for nordlys-overnatting.
Søker informasjon på Google, Tripadvisor og destinasjonens offisielle websider. De er hyppige brukere av Facebook og WhatsApp. Kjøper gjerne ferdige pakker, fortrinnsvis på reisebyråets nettsider eller bestiller separat.
Segmentpenetrasjon per land (målgruppe) og i kundelister til Visit Tromsø:
Aktivitetsnivå:
Interesse for type nordlys og transport:
Viktige egenskaper for å velge Nord-Norge og nordlyset:
Viktig på nordlysutflukten:
By/sosial/fest:
Relevante informasjonskilder:
Preferert bookingmåte:
Bestillingsmåte – pakke:
- Reisebyråets nettsider (49%)
- På nettsidene til visittromso (22%)
- Kontakter reisebyrået / turoperatør (17%)
Bestillingsmåte – aktiviteter:
- Aktivitetsleverandørens nettside (39%)
- www.visittromso.com (31%)
- Personlig kontakt turistinfo (30%)
Betalingsvilje:
For 4 overnattinger i Tromsø. Pris per personkostnader / budsjett totalt sett inkluderer både reise, overnattinger og aktiviteter / utflukter.
% andel som er beredt til…
- Å betale litt ekstra for helt unike opplevelser : 19%
- Å betale litt ekstra for komfort under aktiviteter / utflukter: 21%
Potensiell (antall personer i 100.000):
Kortsiktig: Antall personner som er i målgruppe og sier: "Kommer ikke på noen årsaker for ikke å reise til Nord-Norge".