SAFETY-PLANNER

Følelsen av trygghet er avgjørende og de planlegger derfor i god tid. Ønsker å oppleve mest mulig. Utflukter og aktiviteter skal være trygge, ikke fysisk krevende og ei eller koste for mye - selv om de er åpne for å betale litt ekstra for helt unike opplevelser og god komfort. Reiser gjerne i par og mange er pensjonister.

Deltar gjerne på hvalsafari og busstur i vakker natur, men også på trygge turer med reinslede og scooter. Egentid er viktig, og benyttes gjerne til shopping og museum. Kan godt tenke seg cruise hvor overnatting og måltider er inkludert, og med et 1 – 2 dagers stopp i Tromsø.

Deltar gjerne på flere nordlysutflukter, gjerne kombinert med rein eller hund. Selv om Nordlysjakten foretrekkes i mindre grupper, tar de gjerne bussturer også. Dyktige guider, god komfort, nødvendig utstyr og gode tips om fotografering er verdsatt. 

Søker mye informasjon - på destinasjonens offisielle websider, Google, Tripadvisor og hos reisebyrå. De bruker Facebook og WhatsApp hyppig. De kjøper gjerne ferdige pakker fra sitt reisebyrås nettsider.


Segmentpenetrasjon per land (målgruppe) og i kundelister til Visit Tromsø:


Aktivitetsnivå:


Interesse for type nordlys og transport:


Viktige egenskaper for å velge Nord-Norge og nordlyset:


Viktig på nordlysutflukten:


By/sosial/fest:


Relevante informasjonskilder:


Preferert bookingmåte:

Bestillingsmåte – pakke:

  • Reisebyråets nettsider (56%)
  • På nettsidene tilvisittromso (23%)
  • Kontakter reisebyrået / turoperatør (18%)

Bestillingsmåte – aktiviteter:

  • www.visittromso.com (59%) Aktivitetsleverandørens nettside (56%)
  • Personlig kontakt turistinfo (19%) 


Betalingsvilje:

For 4 overnattinger i Tromsø. Pris per personkostnader / budsjett totalt sett inkluderer både reise, overnattinger og aktiviteter / utflukter.

% andel som er beredt til…

  • Å betale litt ekstra for helt unike opplevelser : 23%
  • Å betale litt ekstra for komfort under aktiviteter / utflukter: 27%


Potensiell (antall personer i 100.000):

Kortsiktig: Antall personner som er i målgruppe og sier: "Kommer ikke på noen årsaker for ikke å reise til Nord-Norge".