Da var vi i gang og gjennomførte to av syv workshops for tilpasning av vinterprodukter til vintergjester forrige uke. Grunnlaget for segmenteringsmodellen som ble utviklet og som er basis på workshopen er basert på markedsundersøkelser gjort i prosjektet sommeren 2015 og SNOWmonitor 2013. Segmenteringsmodellen er lite verdt i en skrivebordsskuff, vi gleder oss over at vi nå har satt i gang den viktigste delen av arbeidet - bedriftene tar i bruk modellen. Prosjektleder for segmenteringsprosjektet, som er et delprosjekt av Arena Lønnsomme Vinteropplevelser, er Agnete Ryeng (Visit Tromsø-regionen).
Høyt deltakerantall og fornøyde bedrifter
Første workshops ble holdt i Tromsø og Målselv. Ivrige deltakere i diskusjon om hvordan deres produkter kan segmenteres og samarbeid om nye vinterpakker gjorde de første workshopene vellykkede. "Det er nå den virkelige jobben starter", sier prosjektleder Agnete. "Det er en modell bedriftene trenger tid til å bli kjent med og bruke. Det er godt med tilbakemeldinger fra deltakerne som bekrefter at det har vært et klart behov for større kjennskap om hvem vintergjestene er og hva de søker etter på en reise til Nord-Norge. Flere har blitt lettet når de har blitt kjent med de 5 segmentene, og blitt ivrige til å tilpasse sine produkter og pakker til ulike segmenter. Da er det virkelig gøy!"
Kommende workshops med åpen påmelding
Vi ser frem til denne ukens workshops som arrangeres i Alta 6-7.sept og Honningsvåg 8-9.sept. Workshopene varer fra lunsj til lunsj, og påmeldingen er enda åpen for alle som satser på vinter, ikke bare klyngebedrifter til Arena Lønnsomme Vinteropplevelser.
Her er mer informasjon om de neste workshopene:
Alta 6-7. sept
Honningsvåg 8-9. sept
Nord-Troms 12-13. sept
Vesterålen/Lofoten 19-20. sept
Narvik 21-22. sept