Spennende tider for Hvalsafari Andenes etter vellykket vintersatsning

Hvalsafari Andenes i Vesterålen har en lang tradisjon for hvalsafari, og var den første aktøren i Norge på området med oppstart i 1989. Frem til 2014 var det utover høysesong på sommeren lite aktivitet på vinteren, men de merket en økende interesse for hvalsafari også på denne tiden av året. Mye har endret seg de siste to årene.

Daniele Zanoni, Hvalsafari Andenes, forteller at de mot vintersesongen 2014/2015 satte opp enkelte turer for å teste interessen for hvalsafari på vinteren i markedet og endte opp med omtrent 450 gjester, en start som viste at interessen absolutt var tilstede fra både gruppemarkedet og individuelle vintergjester. Det var på tide å brette opp armene - her var potensialet stort!

Så de gjorde, og vinteren 2015/16 har Hvalsafari opplevd en formidabel økning med omtrent 1900 gjester. I følge Daniele var nøkkelen til suksessen å ikke bare tilby hvalsafari, men også andre gode produkter som nordlysjakt og romskipet Aurora som gjorde valget Andenes annerledes enn de andre vinterproduktene i Nord-Norge. Et nært samarbeid med aktører i regionen ble avgjørende.

"Vi har solgt pakker som inneholdt aktiviteter, overnatting, bespisning og transport fra Tromsø til Bodø, vi har løftet noen andre aktører i regionen (Husky Andøy, Andøy Taxi, mm) og har fått veldig fornøyde gjester", forteller Daniele.

Vinteren 2016/2017

"Denne sommeren har vært en rekord på alle avdelingene, spesielt hvalsafari og suvenir butikken. Nå om sommeren har vi forsøkt å løfte idéen om om vintersafari med sommerturister, med positive tilbakemeldinger. Det er tydelig at mange ikke er klar over at hvalsafari på vinteren er mulig og en helt annen opplevelse. Flere har signalisert at de ønsker å besøke oss igjen for å oppleve hvalarter som spekkhugger og knølhval, spermhval og grindhval, som du typisk ser her om vinteren".

Så langt kan Daniele vise til omtrent 3000 reservasjoner, mot 800 i fjor på samme tid. Det er ingen tvil om at interessen er økende. Salget av pakker står for en stor del av økningen, og da har de ikke regnet med de mange som de vet av erfaring booker senere på året.

Til slutt legger Daniele til at de ikke ligger på laurbærene med tanke på nye pakker, der de nøye segmenterer kundene, som de vet har bidratt til den positive veksten. Daniele legger til "Visningturen i regi av Arena Lønnsomme Vinteropplevelser med de andre incoming-operatørene fra Lofoten til Alta var viktig for oss. Vi lærte produktene bedre å kjenne, og vi fikk nye idéer til pakkekombinasjoner. Ikke minst forsterket samarbeid med flere som eksempelvis Tromsø Villmarksenter, Arctic Travel, Lofoten Aktiv og Tromsø Outdoor. Samarbeid har gjort vinteren i Vesterålen mer interessant. Vi ser frem til vinteren, og har nye planer på gang!".