«Styrking og spredning av vintertrafikken», nytt prosjekt i regi av Arctic-365»
Vinterturismen er i sterk vekst og spesielt Tromsø har styrket sin posisjon som foretrukket vinterdestinasjon. Så langt tar vi ut kun 10-12 % av potensialet for reiser til landsdelen i vintersesongen og det er sannsynlig at Tromsø med stadig flere direkteruter til utenlandske markeder vil styrke sin posisjon. Dette er bakgrunnen for at Arctic-365 nå iverksetter et tre-årlig prosjekt som skal styrke omsetningen aktørene har gjennom vintersesongen ved forlenget oppholdstid og økt forbruk per gjest per døgn, og spre trafikken til flere destinasjoner slik at en unngår utfordringer knyttet til fortetning av gjester i Tromsø og rundt byen.
Prosjektet starter med et introduksjonsmøte (teams) 28. oktober og omfatter arbeidspakker som (1) Produktutvikling, (2) Kompetanse og eksportmodenhet, (3) Transport (4), Distribusjon og (5) Samhandling og møteplasser.
«Prosjektet skal gjennomføre i et tett samarbeid mellom klyngebedriftene, de aktuelle visit-selskapene og NordNorsk Reiseliv» - sier Børre Berglund som er Klyngeleder i Arctic-365. I tillegg skal vi involvere internasjonale turoperatører og transportselskaper i utviklingsarbeidet slik at dette fra starten av får den riktige innretningen, fortsetter Berglund.
Prosjektet er støttet av Troms fylkeskommune og finansieres foruten denne støtten av næringens innsats.
Ytterligere informasjoner om prosjektet kan får ved henvendelse til Børre Berglund på e-post: borre@arctic-365.no